0
Cosul tau este gol!

Sezonul rece este o adevărată provocare pentru persoanele care încearcă să mențină o dietă echilibrată și caută să consume cât mai multe legume și fructe proaspete în mod zilnic. Îndeosebi spre finalul perioadei cele mai reci din an, rezervele puse la păstrare din perioada toamnei se împuținează, astfel că sănătatea și vitalitatea organismului au de suferit, dacă nu se găsesc rapid alternative potrivite. A achiziționa produse din comerț presupune o serie de riscuri pe care fiecare cumpărător este nevoit să și le asume, dat fiind faptul că sunt șanse foarte mari ca achizițiile făcute să fie bogate în agenți de creștere nesănătoși, să fie lipsite de gust, sau să se altereze la nici câteva două-trei zile de la cumpărare. Ce facem în acest context și cum ce este indicat să înlocuim prospețimea fructelor și legumelor, pe timp de iarnă?

Românii sunt un popor gospodar, iar conservele pregătite în perioada toamnei, pentru o iarnă geroasă, sunt un obicei de la care foarte puțini se dezic. Cu toate acestea, organismul simte nevoia să consume și produse în stare crudă, de altfel aceasta fiind modalitatea în care putem beneficia de cea mai mare cantitate de nutrienți pe care respectivele produse le pot oferi. Există foarte puține fructe care se pot păstra optim în stare crudă, pe o perioadă mai lungă de timp, în această categorie încadrându-se îndeosebi merele, perele, dovleacul și gutuia. La capitolul legume, exceptând rădăcinoasele, ceapa și usturoiul, sunt foarte puține alte variante crude pe care se pot menține în cămară un timp îndelungat. Tocmai din acest motiv, informarea este importantă, deoarece nu știi niciodată când vei avea nevoie de idei ingenioase în ceea ce privește preparatele de pregătit pentru mic dejun, prânz sau cină. Iată câteva aspecte utile, în special dacă te interesează subiectul vitaminizării pe timp de iarnă:

  • Congelarea, cea mai sigură și sănătoasă metodă de conservare - conservarea este, prin definiție, un domeniul versatil, în special deoarece ai la dispoziție mai multe variante de a ”păstra” produsele tale favorite un timp îndelungat. Poate că nu știai, dar congelarea se încadrează cu brio în această categorie, fiind de departe cea mai sigură și sănătoasă metodă de conservare pentru fructe, legume, și nu numai. În plin sezon cald, pregătește pachete cu fructe și legume proaspete, cumpărate din sursele tale cele mai de încredere -  de la piață, din propria grădină, sau de la comercianții care îți garantează o calitate superioară. Spală-le, sortează-le și porționează-le, apoi pune-le la rece pentru zilele ce vor urma. Poți conserva astfel o multitudine de arome și gusturi, de la condimente până la legume sau fructe diverse. Ai garanția că iarna va trece la fel de repede precum a venit și, poate cel mai important, știi tot ceea ce conțin pachetele pregătite de tine, lucru ce nu se prea întâmplă atunci când cumperi premixuri disponibile în comerț. În plus, economisești la capitolul buget alimentar, deoarece cumperi cele necesare în plin sezon, atunci când piața este deja saturată și prețurile sunt unele mici spre moderate, în loc să achiți dublu sau poate triplu, în perioada iernii, atunci când prețurile pentru astfel de alimente sunt majorate considerabil.
  • Apelează cu încredere la suplimente alimentare în zilele dificile - există situații în care, oricât de multe conserve ai fi avut pregătite, fie s-au terminat prea devreme, fie organismul s-a săturat de ele și preferă altceva. Ideea unui stil de viață alimentar cât mai sănătos implică alternarea produselor consumate, nicidecum renunțarea la o anumită categorie de alimente. În perioada iernii, corpul consumă mult mai multă energie, încercând să mențină o căldură internă optimă. Tocmai de aceea, se recomandă să suplimentăm la capitolul proteine, în special în zilele geroase de iarnă. Asta nu înseamnă, însă, că trebuie să excludem vitaminele și nutrienții de alte tipuri! Dacă mesele tale nu pot fi alternative, sau nu găsești suficiente surse dintr-o anumită categorie, apelează cu încredere la suplimentele alimentare. Acestea au rolul de a susține vitalitatea organismului și pot ”acoperi” anumite carențe pe care le resimți, în anumite perioade sau momente.
  • Diversifică lista de cumpărături și testează înainte de a integra în meniu - congelarea este o variantă pentru alimentele care sunt supuse ulterior preparării la foc. Ce ne facem, însă, cu pofta de-o salată plină de legume, asezonată cu sosuri delicioase și servită alături de-o friptură aburindă? În comerț găsești o mulțime de opțiuni de fructe și legume crude, dar din nefericire nu toate îți pot garanta masa copioasă după care tânjești. Pentru a evita risipa alimentară și, la fel de important, a economisi banii pe care i-ai pierde în mod normal pentru achiziția de produse care se alterează mai rapid decât ar trebui, iată recomandarea noastră: diversifică lista de cumpărături și, atunci când oferta o permite, cumpără câte 2-variante ale aceluiași produs. Achiziționează cantități mici, astfel încât să poți achita sume modice, apoi testează produsele și revino în magazin după ce te hotărăști care variantă este cea mai aproape de gustul tău. O regulă în ceea ce privește achiziționarea de fructe și legume crude, în special pe timp de iarnă, este să te limitezi la porții moderate, astfel încât să nu fie o risipă dacă gustul sau consistența acestora nu sunt cele la care te-ai fi așteptat.